RDI
(Relationship Development Intervention) - je tretman koji se koristi kod dece
iz spektra autizma, osmišljen od strane dr Stevan Gutstein iz Teksasa. Ovaj
tretman se zasniva na konceptu dinamičke inteligencije. U tretman su uključeni
roditelji zajedno sa svojom decom u što prirodnijem okruženju. On opisuje ovaj
tretman kao neku vrstu kognitivnog programiranja koja će biti korisna u
socijalnim interakcijama. Program ima za cilj da nauči kako deliti iskustva i
kako biti fleksibilnog mišljenja u različitim socijalnim interakcijama. Broj
terapeuta raste samom popularnošću ovog tretmana.
U
fokusu RDI terapije je veza između roditelja i deteta. RDI se može raditi na
različitim lokacijama. Moze da uključuje kućno okruženje ili različite privatne
centre. Uglavnom RDI terapeut dolazi u porodično okruženje i koristi specijalne
aktivnosti koje omogućavaju bolje prilagođavanje i razvijanje socijalnih
veština. Cilj ovih aktivnosti je da deci sa autizmom omoguće da lakše stvaraju
socijalne interakcije. RDI ima za cilj da razvije određene socijalne veštine
kako bi dete moglo da se snalazi u više različitih oblasti koje su bitne za
socijalizaciju npr. neke od aktivnosti mogu da obuhvataju razvijanje
sposobnosti prepoznavanje emocija ili razvijanje vokabulara. Socijalne veštine
koje su obuhvaćene ovim tretmanom su:
·
Sinhronizacija sa
drugim ljudima, odnosno akcije koje će omogućiti da se na što lakši način
prilagođavamo emocionalnim reakcijama drugih ljudi
·
Sposobnost da
prepoznamo o čemu drugi ljudi komuniciraju
·
Percepiranje akcija
drugih ljudi
·
Fleksibilno
razmišljanje i rešavanje problema
Smatra se da RDI tretman utiče na
mozak po principu stvaranja novih neuralnih veza i stvara mogućnost ponovnog
pokretanja prirodnog moždanog procesa na kom je dete sa autizmom stalo. Program je napravljen da sistematično gradimo
motivaciju i veštine učenja kako bismo povećali, odnosno poboljšali nivo
funkcionisanja. Tretman se zasniva na radu jedan na jedan (roditelj - dete). Literatura
pokazuje da je za ovaj tretman potreban terapeut, dok drugi zagovaraju da
terapeut nije potreban već da je moguće dati uputstva i informacije
roditeljima.
Na početku tretmana
RDI-om se pokušava da se stvori i mali stepen interakcije između dve osobe.
Stvaranjem veza uči se da se odnosi između dve osobe generalizuju na raličite
kontekste. Primenjivanje RDI terapije takođe može da uključuje pored roditelja
nastavnika ili neku vrstu konsultant a koji ima sertifikat za RDI tretman.
Programi se mogu usvojiti čitanjem knjiga, brošura i odlaskom na različite seminare.
Sesija RDI terapije se može obavljati u svim životnim situacijama i zasnovana
je na različitim nivoima. U interakciji roditelj - dete jedna od aktivnosti
može biti i isključivanje verbalne komunikacije i stavljanja akcenta na
neverbalnu npr. vežbanje kontakta očima. Svaka porodica može da odabere deo
programa za koji smatra da će biti najbolji za njihovo dete.
Ne smemo da zanemarimo činjenicu da je autizam
postao aktuelni problem i da se samim tim pojavljuje veliki broj tretmana koji
nude "izlečenje". Biranje terapije u radu treba da bude pažljivo. Ne
znači isključivo da su zaključci svakog istraživanja merodavni i validni i da
se ne mogu nekim drugim istraživanjem opovrgnuti, ali je jako važno da ukoliko
posedujemo neki sistem, neku metodologiju da je dobro iskoristimo i da dobro i
kvalitetno iskoristimo njene mogućnosti evaluacije
0 Comments:
Post a Comment