Prilagođavanje prostora i autizam


Često me roditelji pitaju šta je to što mogu da urade kada je u pitanju njihovo dete sa autizmom. Naravno, pored pomoći koju pružaju logopedi, defektolozi, tiflolozi, surdolozi, somatopedi i drugi stručnjaci, vrlo korisna stvar je uređenje prostora u kojem se dete nalazi. Detetu sa autizmom je vrlo važna disciplina i red. Važno ga je naučiti šta sledi nakon neke aktivnosti i šta prethodi. Neophodno ga je pripremati verbalno, vizuelno za svaku promenu i sve ono što sledi. Potrebno ga je vremenski orijentisati kroz različite kalendare. Izuzetno je važno podeliti aktivnost na segmente kako bi dete na adekvatan način rešilo sve zadatke koje pred njega postavljamo. Detetu sa autizmom je jako važno dati pauzu i nekoliko minuta odmora nakon svake aktivnosti. Jako je važno pratiti njegova interesovanja i u skladu sa tim formirati zahteve koje dajemo. Svaka aktivnost treba da ima jasan početak i jasan kraj. Potrebno je da postoje neki simboli, zvuk koji će označiti početak i kraj. Pored brojnih saveta koji će biti u narednim postovima sada ćemo se orijentisati na prostor. Kako treba da izgleda prostor?

Tepih-
birati jednobojne tepihe, izbegavati tepihe koji imaju šare koje se ponavljaju, jer deca sa autizmom mogu često biti preokupirana ponavljajućim šarama ,printovima na košuljama.
Deca sa autizmom su često osetljiva na različite materijale, pa tako i na materijale od kojih su napravljeni tepisi, tako da je najbolje odabrati vunene tepihe.
 Izbegavati vinil podove, tvrdo drvo i sve što isparava i sadrži boje i lakove.
Prostorije u kojima dete boravi-
Važno je da prostorije budu jasno podeljenje i da se aktivnosti obavljaju tamo gde im je mesto. Obuvamo se kod vrata, peremo ruke u kupatilu, jedemo u kuhinji, učimo u sobi za učenje.
Poželjno je koristiti izdvojen prostor za spavanje izdvojen prostor  za oblačenje.
Kupatilo treba da bude pristupačno, potrebno je da tuš kabina bude lako dostupna kao i svi predmeti koji se koriste unutar kupatila. 
Za svaku prostoriju koristiti vizuelnu podršku u smislu kako se peru ruke, kako se obuvaju patike, kako se postavlja sto. 
Dobro je obeležiti frižidere pa nakon svakog obroka na kalendar obeležiti kada se počne i kada se završi doručak, ručak, večera.
U sobi u kojoj dete boravi ne korstimo preterano jako svetlo. 
Najčešće koristiti prigušeno svetlo. 
Najbolje je da u prostoriji postoji prirodno svetlo ukoliko to nije moguće nabaviti regulatore svetla unutar prostorije.
Ne koristiti fluorescentne svetiljke.
Zidovi treba da budu bez preteranih šara. Prozori treba da poseduju mogućnost zamračenja. Najbolje je da budu mat boje i bez odbljeska. U okviru prostora gde se odvija oblačenje i učenje bilo bi dobro da se nalazi ogledalo.

Ne zaboravite da je svako dete individua za sebe, ne zaboravite da se obraćate defektolozima za pomoć, takođe ne dozvoljavajte da se vašom decom bave kvazi stručnjaci.
Prijatan dan vam želim, čitajte i budite kritični prema svim informacijama.

0 Comments:

Post a Comment